- 한·중 소비자 비교 연구로 국제마케팅 분야 기여 … 4번째 한국경영학회 논문상 수상 -

국립순천대학교(총장 이병운)는 무역학전공 이재은 교수가 8월 18일부터 20일까지 울산전시컨벤션센터에서 열린 제27회 한국경영학회 융합학술대회에서 ‘우수논문상’을 수상했다고 21일 밝혔다. 한국경영학회는 매년 50여 개 경영 관련 학회가 참여하는 융합학술대회를 개최하고 있으며, 올해는 ‘AI시대의 Value-up 경영혁신’을 주제로, 64개 학술 세션에서 약 350편의 논문이 발표되었다. 각 학회의 추천과 수상심의위원회 심사를 거친 결과, 국립순천대 이재은 교수와 한신대학교 양영수 교수가 공저한 논문 「The Effects of Consumer Animosity and Ethnocentrism on Boycott Intention Against Japanese Seafood: Moderating Role of Conspicuous Consumption (소비자 적대감과 자민족중심주의가 일본 수산물 불매의도에 미치는 영향: 과시소비의 조절효과)」이 ‘한국경영학회 우수논문상’을 수상하였다. 해당 논문은 한국과 중국 소비자 모두에서 적대감과 자민족중심주의가 일본 수산물 불매 의도에 유의한 영향을 미친다는 사실을 실증적으로 규명했다. 다만 과시소비 성향이 개입되면, 두 나라에서 다른 양상이 나타난다는 흥미로운 현상을 소개했다. 한국 소비자의 경우 적대감의 영향력이 과시소비 성향에 의해 약화된 반면, 중국 소비자의 경우 자민족중심주의의 영향력이 과시소비 성향으로 인해 더욱 강화되는 결과가 도출됐다. 연구진은 이를 통해 한·중 소비자의 상이한 소비심리 메커니즘을 밝혀냈으며, 국제마케팅 연구에 중요한 이론적·실무적 시사점을 제시했다는 평가를 받았다. 국립순천대 이재은 교수는 “한국경영학회에서 다시 한번 성과를 인정받아 영광스럽다”라며, “앞으로도 한국 기업의 국제경쟁력 제고에 기여할 수 있는 연구를 이어가겠다”고 밝혔다. 한편, 국립순천대 이재은 교수는 2021년, 2023년, 2024년에 ‘최우수논문상’을 수상한 바 있으며, 이번 수상으로 한국경영학회에서 네 번째 논문상을 받게 됐다.
SCNU Professor Jae-Eun Lee Wins Best Paper Award at the 27th Korean Academic Society of Business Administration Convergence Conference - Comparative study of Korean and Chinese consumers contributes to international marketing research; marks Professor Lee’s fourth paper award from the Society
Sunchon National University (SCNU, President Lee Byung-woon) announced that Professor Jae-Eun Lee from the Department of International Trade received the Best Paper Award at the 27th Convergence Conference of the Korean Academic Society of Business Administration (KASBA), held at the Ulsan Exhibition & Convention Center from August 18 to 20.
KASBA hosts the largest business administration conference in Korea each year, with more than 50 related academic societies participating. Under the theme “Value-up Management Innovation in the AI Era,” this year’s conference featured approximately 350 papers across 64 sessions.
Professor Lee, together with Professor Young-Soo Yang of Hanshin University, co-authored the award-winning paper: “The Effects of Consumer Animosity and Ethnocentrism on Boycott Intention Against Japanese Seafood: Moderating Role of Conspicuous Consumption.”
The study empirically demonstrated that both consumer animosity and ethnocentrism significantly influence boycott intentions among Korean and Chinese consumers toward Japanese seafood. However, conspicuous consumption produced contrasting moderating effects: in Korea, conspicuous consumption weakened the impact of animosity, while in China, it strengthened the influence of ethnocentrism. These findings revealed distinctive psychological mechanisms in consumer behavior between the two countries and offered important theoretical and practical implications for international marketing.
Expressing his gratitude, Professor Lee stated: “It is an honor to have my work recognized once again by the Korean Academic Society of Business Administration. I will continue conducting research that contributes to strengthening the global competitiveness of Korean companies.”
Professor Lee has previously received the Best Paper Award in 2021, 2023, and 2024. With this year’s recognition, he has now been honored four times by the Society, underscoring his continued contributions to the field of international marketing.
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