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소개

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글로벌 커뮤니케이션 예술학과
최근 예술 분야의 심도 있는 연구와 디지털 기반의 연계는 문화 산업적 가치와 더불어 콘텐츠의 부가가치를 높여 주고 있다. 본 학과는 시각예술관련 전공과 음악 전공을 개설하여 상호 시너지 효과를 극대화하고 기존 장르를 뛰어넘는 새로운 콘텐츠 창출을 도모한다. 학과 교육과정을 통해 예술기획자, 제작자, 전시?연주자, 프로듀서, 예술교원 등을 양성한다.

교육목적

미술, 디자인, 만화, 애니메이션, 사진, 영상, 음악 전공과 관련된 동시대의 예술 경향을 파악하고 디지털을 통한 통합적이고 융합적 사고를 습득한다. 부분적이고 한정된 예술 범위를 넘어 확대된 개념의 연구를 통해 시각과 청각을 아우르는 학문의 깊이와 창의성을 겸비한 예술가 배양을 목적으로 한다.

교육목표

디지털, 미디어를 활용한 콘텐츠 제작방식을 익히고 예술 장르간 협업을 통해 참신하고 발전적인 인재양성을 목표로 한다.

창의와 융합이 중시되는 4차 산업혁명시대의 새로운 예술 인재상을 제시한다.

교육목표

이 전공은 국제적 감각과 소통을 통해 융복합적 사고를 겸비한 예술인 배출을 목표로 폭넓고 창의적인 전공과목을 구성한다.

교육과정 구성과 운영 방향

시각예술전공 교육과정
- 예술 활동의 기본적인 언어와 기술적 특성 이해(글로벌 커뮤니케이션 아트 워크샵, 만화연구, 사진학, 영상미학 등)
- 창의적인 콘텐츠 기획과 연출의 프로세스 및 방법 탐구(만화애니메이션분석, 인디비주얼 스터디 등)
- 디지털 기반 융복합 예술 연구(뉴미디어 이론연구, 한류 영상콘텐츠 연구 등)

음악전공 교육과정
- 공연예술의 다양한 포맷의 실전(전공실기, 공연예술 무대워크샵)
- 고급 음악이론과 심화분석 교육(조성음악분석, 음악학 자료연구분석)
- 다른 에술과의 협업 프로젝트(영상음악연구, 아트협업 워크샵)

졸업 후 취업 현황

작가, 평론가, 큐레이터

예술교육관련 교사, 대학교수 및 강사, 예술학원 운영자

작품출판 및 저널 관련 업종, 방송관련 PD

전문 연주자, 성악가, 작곡가, 지휘자, 반주자

문화 콘텐츠 개발자 (전문 창작인, 영화, 디지털 콘텐츠, 광고, 예술기획 및 경영자, 공공기관 예술 전문인력)

학과 활동 및 프로그램

정기 전시?연주회(미술, 웹툰, 영상, 사진, 음악 우수 연주자 독주 또는 협주)

테마 전시?연주회 (콘텐츠 기획 전시?연주회)

기타 학회참여 (애니메이션학회, 영상학회, 사진학회, 피아노 학회, 콘텐츠학회 등) 및 취업관련 컨설팅



Department of Global Communication Arts (Major)
Nowadays, the connection of in-depth research in the field of art and digital infrastructure is increasing the added value of contents along with cultural and industrial values. This department maximises mutual synergy by establishing visual arts-related majors and music majors and seeks to create new content that goes beyond existing genres. We train art planners, producers, exhibitors and performers, producers, and art teachers through the department’s curriculum.

Educational objectives

Students understand contemporary art trends related to art, design, cartoon, animation, photography, video, and music majors and acquire integrated and convergent thinking through digital. We aim to cultivate artists with the depth and creativity of academe that encompasses sight and hearing through the study of concepts expanded beyond the partial and limited range of art.

Educational goals

The goal is to learn how to create content using digital and media and to cultivate innovative, progressive talent through collaboration between art genres.

A new image of artistic talent in the era of the 4th industrial revolution, where creativity and convergence are emphasised, is presented.

Main subjects

The major consists of a wide range of creative subjects with the goal of producing artists with convergent thinking through international sensibility and communication.

Curriculum construction and operating direction

Curriculum for Visual Arts Major
- Understanding the Basic Language and Technical Characteristics of Artistic Activity (Global Communication Art Workshop, Comic Studies, Photography, Visual Aesthetics, etc.)
- Exploring the Process and Method of Creative Content Planning and Directing (Cartoon Animation Analysis, Individual Study, etc.)
- Digital-based Convergence Art Research (New Media Theory Research, Hallyu Video Content Research, etc.)

Curriculum for Music Major
- Practice in Various Formats of Performing Arts (Major Practical Skills, Performing Arts Stage Workshop)
- Advanced Music Theory and Advanced Analysis Training (Tonal Music Analysis, Musicology Data Research Analysis)
- Collaborative Project with Other Arts (Video Music Research, Art Collaboration Workshop)

Introduction of participating faculty

10 professors: Lee, Jin-hee; Choi, Sung-wook; Lee, Seok-hwan; Son, Young-ho; Kim, Ji-young; Kim, Dong-jo; Hwang, Mee-Kyoung; Heo, Jeong-hwa; Park, Sook-Ryeon; Kang, Hyun-ju

Employment status after graduation

Writer, critic, curator

Art education-related teachers, university professors and lecturers, and art academy operators

Worker in publishing or journal-related industries, broadcasting-related PD

Professional performer, vocalist, composer, conductor, accompanist

Cultural content developer (professional creators, film, digital content, advertising, art planning and management, art professionals in public institutions)

Department activities and programs

Regular exhibitions and concerts (art, webtoon, video, photography, solo or concert by an excellent musician)

Theme exhibitions and concerts (content planning exhibitions and concerts)

Participation in other academic societies (Animation Society, Imaging Society, Photography Society, Piano Society, Contents Society, etc.) and employment-related consulting

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